کارآفرینی اجتماعی راه حل برون رفت از مشکلات

یکی از موارد حضور فعال جوانان در جامعه که باعث رونق اقتصادی، سلامت اجتماعی و روانی می شود کار است ولی اگر کار نباشد آسیب‌هایی جدی متوجه فرد بیکار و در ادامه خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کند وارد می‌شود که گاهاً جبران ناپذیر است. در هر کجای کشور عزیزمان ایران که هستیم افراد بیکار و یا شاغل با درآمد پایین دور وبرمان می بینیم که با وجود تورم توان خرید این دوقشر هر روز پایین تر می آید.

کارآفرینی اجتماعی چیست؟

کارآفرین اجتماعی: فرد یا جمعی هستند که یک یا تعدادی مشکل و موضوع اجتماعی را شناسایی کرده و با استفاده از مفاهیم و مهارت‌های موجود در کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت آن از سرمایه های اجتماعی برای حل آن اقدام می کنند. در حالیکه کارآفرینان تجاری بیشتر به کسب سود مالی می‌پردازند.

چرا جنس کارآفرینی باید اجتماعی باشد؟

تو این سال های اخیر درصدی کمی از جمعیت کشور در روستاها مانده اند و قسمت عمده ای معدل۸۰% به شهر ها مهاجرت کرده اند و یا از قبل سکونت داشته اند، به همین نسبت فرصت های شغلی نیز به صورت یک درصد زیادی نصیب شهری ها شده صرفاً بخاطر ازدحام و شلوغی که اتفاق افتاده و نیاز به خدمت رسانی بیشتری که بوجود آمده است و سیر مهاجرت هم تو این چند سال به سمت مرکز شهرستان ها و مرکز استان ها بوده است.

هر چه که جمعیت زیادتر شود علاقه ها کمتر و وابستگی های انسان ها به پایین ترین حد خودش می رسد و اینجاست که با شکل گیری اجتماع های کوچک تر، با علاقه و وابستگی هایی که بهم دیگر دارند اون اجتماع رنگ و بوی خودش را می گیرد و اجتماعی که وجود دارند با یک ساز و کار منسجم و دقیق و استفاده از یک سری از پلت فرم ها می توانند نقش کلیدی خودشان در ایجاد مشاغل خرد و خانگی داشته باشند و لا غیر…

در ایران بالغ بر۸۰ میلیون جمعیت وجود دارد با جمعیتی ۱۰ برابری این که در همسایگی کشورمان ایران زندگی می کنند. امروزه سیاه نمایی های فضای مجازی کمبود ها را بیشتر از اونی که هست نشان می دهد ولی موضوعی که هست انبوهی از مشاغلی است که قدرت خلق کار را دارند و از آنها غفلت می شود.

تجمیع کارها در یک جای خاص مشکلات خاص خودش هم دارد به طور مثال شرکت خودرو سازی را درنظر بگیرید می شود برخی قطعات را در کارخانه های کوچک که در خانه اند تولید کرد یعنی هم به بعد تربیتی فرزندان رسید هم به شغلی که معیشت خانواده را تامین می کند و هم یک کار تخصصی است برای کسانی که تخصص در یک کار دارند.

چطور به موضوع کارآفرینی اجتماعی بپردازیم؟

دولت ها حمایت سالانه از موضوع اشتغال را دارند ولی بحثی که وجود دارد این است که پرداخت این نوع تسهیلات برای اشتغال موثر نبوده و بر آمار بیکاران می افزاید و به دلایل متعددی برمی گردد که یکی نبود نظارت موثر است. برخی از این وام ها مبلغشان با نوع کاری که شخص دریافت کننده در نظر دارد سنخیت نداشته و به علت نیازمالی که شخص متقاضی تسهیلات برای ایجاد مشاغل خرد و خانگی دارد استفاده های دیگری انجام می شود و همین منجر به انحراف طرح پیشنهادی شخص و به نتیجه نرسیدن این نوع وام ها می گردد.

وقتی بحث از اجتماع می شود یعنی اینکه نسبت به هم دیگه احساس وابستگی داشته باشیم و با حمایت هایمان از کسب و کارها شاهد جامعه ای باشیم بدون داشتن حتی یک شخص بیکار. فرض بر این بگیریم یک بنده خدایی در شمال کشور یک محصولی تولید می کند این محصول یا به دست ما در جنوب ایران نمی رسد یا با قیمت بسیار بالا می رسد و نتیجه این کار می شود عدم تداوم اغلب این نوع کار و کسب ها. حالا با وجود یک پلتفرمی مثل mbazar.ir می توانیم بدون واسطه در هر کجای کشور محصول تولیدی را عرضه کنیم.

وقتی جمعی تصمیم می گیرند که کاری ماندگار را رقم بزنند این می شود کار از جنس اجتماعی و جالب تر اینکه فروش می شود یک موضوع اساسی. اینجا برخی افراد جامعه با جابجایی این نوع محصولات باعث افزایش زیادی بر روی قیمت محصول تولیدی می شوند و مصرف کننده پول نامتعارفی را پرداخت می کند. در کشور نیز پژوهش هایی در این مورد انجام شده ولی نسخه خوبی از کار در نیامده و نتوانسته تا به امروز به موضوع بیکاری بسیار خوب بپردازند و یا باعث کاهش این روند رو به رشد شده باشند.

راهکار برای توسعه کارآفرینی از جنس اجتماعی چیست؟

توانی مردم دارند که یا بیخیالش شدند و یا از آن بی اطلاع هستند که می شود با همگرایی و همراهی همدیگه تا حدودی بی نیاز بشوند راجع به خیلی از مسائلی که نگاهشان معطوف و متوجه دولت ها و یا سازمان های واقع در شهر و روستایشان هست و کاری هم صورت نمی پذیرد. می توانیم کانون همیاری اجتماعی داشته باشیم؛ یعنی جمع هایی با علاقه های نزدیک به هم دور هم جمع شوند و کارهای متفاوتی بواسطه همین نوع کار انجام می شود برای توضیحات بیشتر لطفا فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

مشاوره در مورد نحوه ایجاد یک کانون همیاری اجتماعی

تعدا افراد کمتری نسبت به مابقی مردم وجود دارند که کاری به جامعه دور برشان نداشته باشند و بیشتر افراد نسبت به هم احساس تعلق درونشان وجود دارد و می طلبد که ما بتوانیم این جمع ها را به همدیگه برسانیم.

خوب افرادی هم وجود دارند که نظرشان بر عدم وابستگی به اجتماع است ولی سوال اینجاست مواد خوردنی که استفاده می کنند به بدست توانمند همین مردمی که بهشون کاری ندارند تولید می شود و اگر هم پول این اجناس را می پردازند باز یک دیگه باعث ایجاد درآمد اون افراد میشه و در کل نمی شه گفت من کاری به اجتماع ندارم.

در هرکجای ایران عزیزمان که هستید می توانید یک کانون همیاری اجتماعی داشته باشید و با دریافت شناسه مربوط به کانون خودتان مسیر بهتری را پیش بگیرید. من یک شخصی هستم که تحصیلات دانشگاهی دارم و یا ندارم ولی نیاز به کار دارم خوب اگردر یک کانون همیاری اجتماعی عضو باشم مسیر رسیدن به شغل سهل تر است تا در کانون همیاری اجتماعی خاصی عضو نباشم.

تفاوت عضویت در کانون و عدم عضویت در چیست؟

ورود جوانان به اجتماع و استقلال مالی در دهه سوم زندگی رخ می دهد که داشتن شغل از اصلی‌ترین اتفاقات این دوره است، شغل بر روی شیوه و کیفیت ورود فرد به جامعه اثر دارد و هر فرد فارغ التحصیل و جویای کار باید در کمترین زمان ممکن بتواند به شغل دست پیدا کند. اگر به دولت ها نگاه کنیم تعدادی نیروی کار نیاز دارد که شاید همین الان هم اضافه بر توانش باشد و بخش خصوصی نیز تعدادی کارمند دارند که جمع هر دو اشتغال فعال را تشکیل می دهند. و کل جمعیت شاغل در کشور فارغ از این دو تا هستند.

وقتی یک کانون همیاری اجتماعی از انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کار آفرینی اجتماعی شناسه می گیرد و یکی از بزرگان را به عنوان (راهبر و بزرگتر) این کانون در نظر می گیرند انتخاب کرده و اعضا با راهنمایی راهبر اجتماعی به عضویت کانون خودشان در می آیند اینجاست که عضویت داشتن در کانون و غیر تفاوت می کند.

این جمعی که یک علاقه ای به هم دارند و با جمع شدن دور همدیگه یک کانون همیاری اجتماعی را شکل دادند کاملاً به این موضوع که اعضای کانون می توانند با همراهی همدیگه گره از کار دیگر عضو کانون باز کنند عمل کرده و اگر مسئله مالی باشد با تجمیع امتیاز و دریافت وام قرض الحسنه مشکل و یا کارآفرینی عضو حل و فصل کنند.

کارآفرینی اجتماعی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *