خودباوری چیست ؟

به نظر شما تعریف خود باوری چیست ؟

 

 

بیاییم کمی ذهن خودمان را درگیر کنیم آیا تا به امروز برای ما اتفاق افتاده که برای انجام یک کاری تردید داشته باشیم و این مردد بودن به علت کم گرفتن توانایی‌های خودمان باشد؟

خودباوری یعنی اینکه ما نسبت به توانایی های خودمان آگاهی و شناخت داشته باشیم و بتوانیم به توانایی هایم اعتماد کنیم .

 

بنابراین ؛ ما ابتدا به سراغ خودشناسی می رویم، بحث سختی نیست فقط باید کمی بیشتراز قبل به شخص خودمان، علایقمان، احساساتمان، تواناییمان و خواسته‌هایمان بیشتر تمرکز و توجه کنیم .

وقتی دیگران ما راجدی می گیرند که در  ابتدا خودمان ، شخصیت وجودیمان را باور داشته باشیم .ما اگراز نظردرونی به این موضوع نگاه می کنیم باید مسیر افکار و احساساتمان را اصلاح کنیم. من وقتی موفق هستم که  که واقع‌بین باشم و مسئولیت رفتارهای خودم را بپذیرم. برای مثال اگر در جایی مرتکب اشتباه شد آن را قبول کند و در جهت اصلاح آن برآید. چنین شخصی خود را باور دارد و این دلیل موفقیت او است.

 

آیا خودباوری مهم است؟

 

شاید یکی از دلایل نداشتن خودباوری در افراد این باشد که دیگران توانایی های آن‌ها را باور ندارند و حقیرشان می‌کنند ولی فراموش نکنیم تا زمانی که خودمان حقارت و ناتوانی را نپذیریم هیچ کس نمی‌تواند ما را تحقیر کند. پس خودمان را باور داشته باشیم و به توانایی‌هایمان ایمان بیاوریم.

 

 

هرگز شک و تردید را به خود راه ندهیم، زمانی که قرار است کاری را انجام بدهیم حتما و سریعا دست به اقدام بزنیم اگر یکبارهم به این شک و تردید بها بدهیم قدرتمندترش کرده‌ایم و در وجودمان لانه خواهد کرد. زمانی که حرف از خودباوری می‌زنیم منظور تکبر و خودخواهی نیست و یا ندیده گرفتن نقاط ضعف، بلکه با تکیه برنقاط قوت عمل کردن است .

 

اگر به خودباوری نرسیده باشیم ، گاه ممکن است زمانی که تنها یک قدم با موفقیت فاصله داریم دست از کار بکشیم و همه چیز را نابود کنیم. با خودباوری و اعتماد کردن به خودمان ، قطعا می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم .


چگونگی به خود باوری رسیدن؟

 

ما باید بدانیم که برای رشد و خودباوری هیچ زمانی دیر نیست و هر سنی  می‌توانیم شروع کنیم.

 

راه حل‌های به خودباوری رسیدن

۱-خودباوری ، آموختنی است .

 

 

هر زمان که تصمیم بگیریم که کاری انجام بدهیم  ، می‌توانیم نسبت به نقاط ضعف و قوت‌تان شناخت بیشتری پیدا کنیم و برای بهبود فردی خودمان تلاش کنیم  پس  ناامید نباشیم و سعی مان را کنیم  تا به توانایی‌های خودمان اعتماد کنیم.

 

۲-خودباوریمان را قدرتمند تصور کنیم .

 

تصویر سازی ذهنی بسیار اهمیت دارد. تلاشمان براین باشدکه تصویر خوبی از خودمان در ذهن بسازیم  و به خودمان یقین داشته باشیم . هرچه بیشتر خودمان را بشناسیم بیشتر به خودمان اعتماد می‌کنیم. نقاط قوت خودمان را بشناسیم و بر آن تمرکز کنیم . آن را به نقطه قوت تبدیل کنیم یعنی خودمان و کارمان را جدی بگیریم .

کارهای به ظاهر کوچکمان را جدی بگیریم و به آن اهمیت بدهیم این حس اعتماد به نفسمان را بالا می برد. خود را در موقعیتهای چالش برانگیز قرار بدهیم .

تا می توانیم باید خودمان را در موقعیتهایی قرار دهیم که معمولا از آن گریزان هستیم و با این کار بیشتر به خودباوری می‌رسیم. تلاشمان بر این باشد که  موقعیتها و کارهای جدید را امتحان کنیم و با اعتماد به خودمان این کار را انجام دهیم .

 

واقع‌بین باشیم.

 

اگر ضعفی در مهارتی داریم مهارت خود را تقویت کنیم. خودمان را سرزنش و دچار فشار روانی نکنیم بلکه سعی کنیم آموزش ببینیم .

 

تصویرسازی ذهنی کنیم.

 

 تصویرسازی ذهنی را دست کم نگیریم قدرت فوق العاده‌ای دارد مخصوصا در بالابردن اعتماد به نفس و خودباوری. کافیست روزانه دقایقی را یکجا آرام بنشینید و چشمهایتان را ببندید و خودتان را متصور شوید که با قاطعیت تمام، آرامش و قدرت رفتار کرده و کارتان را انجام می‌دهید.

 

تمرین بیشتر=نتیجه بهتر

 

دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *