چطور بهترین کارمندان و بهترین سازمان را داشته باشیم ؟

بهترین شرکت ، بهترین سازمان ، بهترین اداره و …


نویسنده : عبدالهادی عاملی                 اندیشه ماندگار : نظرات ارزشمندتان را زیر همین مقاله ثبت بفرمائید                      مورخه :۱۳۹۸/۰۱/۱۰

بسیاری از ما دوست داریم از بهترین ها باشیم و این فقط یک رویاست برای خیلی از ما کارمندان . برای بهترین شدن باید با دیگران رابطه برقرار کنیم و این در محل کار بیشتر نمود پیدا می کند . اگر برنامه داریم که بهترین کارمند و بهترین سازمان را داشته باشیم کاری باید کنیم که افراد مشغول به کار حس تعلق خاطر داشته باشند.

تعلق خاطر داشتن

روانشناسان تعلق خاطر داشتن را خواسته اصلی انسان ها می‌دانند یعنی اینکه دوست داریم عضوی از یک گروه ، مکان یا چیزی باشیم که بزرگتر و برتر از ماست.

وقتی خودمان را می پذیریم به دنیا نشان می دهیم که هیچ چیز زیباتر از تعلق خاطر داشتن به خودمان نیست . پذیرفتن خودمان از بایدهاست .

بگذارید برایتان مثالی بزنم :

شخصی را فرض کنید که هدف دارد سخنران شود . چون به سخنرانی علاقه دارد می‌توان اسمش را تعلق خاطر گذاشت . وقتی در جلسه کاری جلوی همکارانش اشتباهی می‌کند ، کم نمی‌آورد و سعی می‌کند اشتباهش را اصلاح کند تا دفعات بعد به بهترینِ خود دست یابد و اجرای بی نقصتری داشته باشد .

حالا شخصی را در نظر بگیرید که به طراحی تعلق خاطر دارد اما به خاطر اینکه نتوانسته کارش را در نقاشی ادامه دهد مجبور شده در بانک کار کند و حالا رییس از او می‌خواهد گزارش کارش را در جمع مدیران ارائه دهد .

این هم به نوبه خود یک سخنرانی است اما وقتی آن فرد اشتباهی می‌کند و جلوی جمع شرمنده می‌شود ، یا غمگین و افسرده می‌شود یا می‌بیند برای این کار زاده نشده در نهایت کارش را رها می‌کند .

وقتی بهترینِ خود می‌شویم که تجربه‌هایی در زمینه آنچه دوستش داریم داشته باشیم . و اگر هدف سخنرانی نبوده و مثال طراحی بوده و در بانک مشغول شده ایم این تعلق خاطر نمی تواند اتفاق بیفتد .

هم ترازی هویت ها

هرکارمندی در محل کار خود یک سری چیزها را دوست دارد و همین باعث تعلق خاطر آن کارمند به آن شرکت ، اداره و یاسازمان می شود . هر یک از ما آدم ها نیز دارای هویت منحصربفرد خودمان هستیم و این هم ترازی هویت ها زمانی اتفاق می افتد که حس کنیم به محل کارمان تعلق داریم .

در هر جایی که مشغول کار و فعالیت هستیم ، آن شرکت و یا اداره و یا سازمان برای خودش دارای هویتی می باشد و منحصراً مربوط به خودش می باشد .

می توانیم اینجوری متصور شویم که هویت همان قوانین و مقررات شرکت است . با ساختن شرایط ایده آل برای کارکنان و تجربه کاری هر روزشان نشان از این است که شخصیت کارکنان با هویت سازمان و یا شرکت هم تراز است .

همین شباهت هاست که باعث تعلق خاطر کارمندان به محل کارشان می شوند .

بگذارید مثالی از بانک بزنیم :  وقتی ما وارد بانک می‌شویم که می بینیم کارمندانش صادقند در گفتار ، روراستند در رفتار ، بسیار مهربانند ، دوستت دارند ، همراه ما و صمیمی هستند ، ناخودآگاه آن‌ ها را با خودمان ارزیابی کرده و حس می‌کنیم قوانین بانک چقدر با اخلاق ما هم تراز است  پس احساس ما درست ، که به آن بانک تعلق داریم ؛ اما وقتی وارد بانکی می شویم که کارکنانش کار هر روزشان دروغ گفتن به همدیگر است و از زیر کار در می‌روند و می‌خواهند زیرآب همدیگر را جلوی رییس بزنند ، احساسمان را من می دانم  حتماً حس می‌کنیم این بانک با شخصیت ما همسو و هم تراز نیست .

در اینجا از مثال بانک استفاده کردیم اما اصول کار برای هر سازمانی این است که همه اعضایش حس کنند به آن تعلق دارند ، و اگر در جایی این حس تعلقه شکل گرفت در آن محل کار ، کارمندان با انگیزه اند ، زنده و باهدفند .  به عبارت دیگر کلیه کارکنان ، متعهد هستند ؛ و همه می دانیم که کارمندان متعهد چه عملکرد خوبی دارند.

وقتی هویت شخصی شباهت زیادی با قوانین شرکت ، سازمان و یا در کل محلی که کار می کند دارد ، کارمندان ، بهترینِ خودشان می‌شوند و شرکت از بهترین ها در نوع خودش خواهد بود . بنابراین نتیجه می گیریم که  رییس می‌تواند با غرور ادعا کند که بهترین کارمندان و بهترین شرکت ، سازمان و یا … را دارد .

آسیب پذیری یا عدم آسیب پذیری

موسسه گالوپ : یک شرکت مشاوره‌ی مدیریتی است چهار عامل آسیب پذیری که بر روی حس تعلق خاطر کارمندان تأثیر می‌گذارد را بررسی کرده است …

چهار عامل آسیب پذیر

۱- وقتی می‌خواهیم پیشنهاد جدیدی بدهیم…

۲- وقتی می‌خواهیم از کسی کمک بگیریم…

۳- وقتی می‌خواهیم جواب رد بدهیم…

۴- وقتی می‌خواهیم درخواست شخصی خود را مطرح کنیم…

نتیجه گیری

نتیجه میگیریم که اگر می خواهیم بهترین باشیم باید کاری کنیم که کارمندان به شرکت ، سازمان و … ما احساس تعلق خاطر کنند و دوستش داشته باشند.

حالا چطور؟

به این طریق که اگر یک نفر از کارمندان یکی از چهار عامل آسیب پذیری را انتخاب کرد و  ریسکش را کاملاً پذیرفت تا ایده منحصر به فردش را بازگو کند و در نظر ما و دیگر مدیران خارق العاده و بسیار سودمند برای ارباب رجوع ها و کارمندان آمد ، در این صورت می توانیم آن را اجرایی کنیم . به نظر کارمندان احترام بگذاریم و اجازه دهیم  امنیت شغلی را احساس کنند و نظرات خود را به خوبی مطرح نمایند.

سپس وقتی هویت شرکت خودمان را به این شکل ساختیم بهتر است داستان هایش را زبانزد خاص و عام کنیم تا همه بدانند بهترین کارمندان و بهترین شرکت را داریم و اعضای این شرکت چه تفکرات ، شخصیت و رفتارهای هم راستا و هم ترازی با هویت شرکت ما دارند .

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *